Rolul unei case de expeditii, ca veriga intermediara in transportul de marfuri este important – dar ce face si cum actioneaza in mod concret o casa de expeditii ?
O casa de expeditii face legatura intre firmele de transport detinatoare de parcuri auto si firmele care doresc sa transporte marfa. La prima vedere, s-ar putea crede ca pentru acest serviciu casa de expeditii percepe un comision care este suportat de catre beneficiarul transportului, astfel incat se naste in mod firesc intrebarea: daca eu am marfa de transportat oare nu ies in castig adresandu-ma in mod direct unei firme transportatoare detinatoare de parc auto ?
In realitate, lucrurile nu stau deloc asa, importanta acestei verigi suplimentare, pozitionata intre transportator si detinatorul marfurilor, generand in fapt economii importante pentru ambele parti.
Dar de unde vine castigul unei case de expeditii, daca el nu este generat in mod direct din bugetul alocat de client pentru marfa pe care doreste sa o transporte ?
In primul rand, o casa de expeditii are in baza sa de date sute de transportatori cu parcuri auto, mai ieftini sau mai scumpi si cunoscand evolutia preturilor in piata, stie si poate sa aleaga pentru clientii sai cele mai bune si mai sigure oferte. Astfel, daca in luna august de exemplu tarifele in transport sunt mai mici deoarece volumul marfurilor transportate este mult redus de faptul ca majoritatea producatorilor sunt in vacanta, in luna iulie aceste tarife sunt mult mai mari. Fluctuatia preturilor pe timpul anului inregistreaza diferente destul de mari in tarifele de transport ,iar casele de expeditie pot prezenta variantele corecte clientilor.
Transportatorii sunt verificati de catre casele de expeditie, astfel incat toate asigurarile lor sa fie incheiate si achitate la zi, sa nu existe antecedente de furt, accidente, transbordari de marfa neautorizate, depaletizari de marfa sau intarzieri in livrarea marfurilor catre destinatarul lor.
O casa de expeditie care are o colaborare cu un parc auto are tarife negociate preferentiale, mai mici datorita volumelor pe care le realizeaza, astfel incat ea poate oferta catre client preturi de transportator direct.
Un alt exemplu: daca o firma vrea sa trimita la Constanta sau la Timisoara 10 tone de marfa, ar insemna sa plateasca transportatorului costul unui camion de 20 tone pana la destinatie si intoarcerea acestuia gol. Dar casa de expeditii are in baza de date sute de firme care isi transporta produsele.Intervenind in acest transport, ea va gasi o alta firma care doreste sa transporte la aceeasi destinatie sa spunem 5 tone de marfa si va realiza ceea ce se cheama un grupaj, pentru a umple camionul la capacitate maxima. In plus, casa de expeditii va asigura marfa si pentru returul camionului astfel incat acesta sa nu se intoarca gol, lucru care s-ar fi reflectat in tariful initial al transportatorului catre client. Ambii propietari ai marfurilor vor plati astfel mai putin, realizand economii importante in bugetele lor.
Casa de expeditii ofera insa si alte servicii auxiliare transportului, servicii de logistica pe care un transportator nu le ofera in mod obisnuit: depozitare, relivrare pe intern sau pe intracomunitar, formalitati vamale si asigurari suplimentare de tip cargo pentru marfurile foarte scumpe sau la cerere.
Existenta caselor de expeditie este benefica si pentru detinatorii parcurilor auto: baza de date a unei case de expeditii cuprinzand sute de clienti si casa de expeditii avand birouri in strainatate, cu care intretine schimbul de marfuri, ei sunt siguri ca vor avea intotdeauna camionul umplut la capacitate si retururile asigurate intr-un timp optim.
La modul concret, misiunea unei case de expeditii este deci aceea de a gestiona optim si corect cererea si oferta pe piata transportului de marfa si de a avea capacitatea de a raspunde cerintelor de transport pentru toate tipurile de marfa, pentru toate destinatiile, astfel incat sa se ridice la nivelul celor mai inalte exigente ale clientilor sai.